Οι δυο βασικοτεροι λογοι για την αλλαγη ζαντων ειναι

Α. Η αισθητικη και

Β. Η μειωση του βαρους

Η ζαντα (ελαφρου κραματος) αλουμινιου ειναι ελαφρυτερη σε σχεση με την σιδερενια ιδιας διαστασης, ενω ταυτοχρονα δειχνουν πολλες φορες καλυτερες απο την εργοστασιακη σιδερενια ζαντα.

Επιλεγοντας μια ζαντα για το αυτοκινητο μας βελτιωνουμε την αισθητικη του αυτοκινητου μας αλλα ταυτοχρονα το μεγαλυτερο οφελος ειναι οδηγικο. Οι ζαντες ειναι συνηθως κατασκευασμενες απο:

  • ελαφρυ κραμα αλουμινιου, με βασικα στοιχεια το αλουμινιο, τιτανιο, βοριο και μεταλλικο νατριο και επιλεγονται συχνα λογω του μειωμενου κοστους
  • ελαφρυ κραμα μαγνησιου, οπου οι αντοχες ειναι μεγαλυτερες μιας και προοριζονταν αρχικα μονο για αγωνιστικα αυτοκινητα λογω του μειωμενου βαρους  που επιτρεπει στο αυτοκινητο να αντιδρουν καλυτερα οι αναρτησεις του.

Τρια ειναι τα βασικα στοιχεια των ζαντων που πρεπει να γνωριζουμε προκειμενου να ειμαστε ενημεροι.

Α. ΚΑΡΕ (PCD : Pitch Circle Diameter)

Το καρε μιας ζαντας μας δινει 2 πληροφοριες ταυτοχρονα, τον αριθμο των μπουλονιων και την διαμετρο του νοητου κυκλου που αυτα σχηματιζουν. Καθε αυτοκινητο εχει τα δικα του τεχνικα χαρακτηριστικα και ολα εχουν καταγραφει σε αναλογες λιστες προκειμενου να μας διευκολυνουν. Εκφραζεται με τη μορφη

(Αριθμος μπουλονιων)  Χ  (χιλιοστα διαμετρου)

Παραδειγμα

Το καρε 4Χ100 σημαινει πως το εν λογω αυτοκινητο εχει 4 μπουλονια και ο κυκλος που τα οριζει εχει διαμετρο 100 χιλιοστα.

Οταν το καρε, για οποιοδηποτε λογο, δεν αναγραφεται στις λιστες ειναι ευκολο να μετρηθει απο τον οποιοδηποτε. Οταν ο αριθμος των μπουλονιων της ζαντας ειναι ζυγος μετραμε την αποσταση μεταξυ των 2 απεναντι μπουλονιων οπως στο σχημα παρακατω. Ενω οταν ο αριθμος ειναι ειναι μονος, μετραμε την αποσταση απο τη μια τρυπα στην απεναντι πλευρα σαν να υπηρχε εκτη νοητη τρυπα (βλ. σχημα 2 κοκκινο κυκλο)στην ιδια διαμετρο. Η μετρηση γινεται με ακριβεια χιλιοστου.

Συνηθως, το καρε αναγραφεται στο πισω μερος της ζαντας με τη μορφη PCD (Pitch Circle Diameter ή αλλιως υψος κυκλικης διαμετρου).


 

 

 

 

Β. ΟFFSET (Aντισταθμιση)

Tο offset ειναι ενα απο τα βασικα στοιχεια της ζαντας και οριζεται ως η αποσταση που σχηματιζεται μεταξυ του αξονα συμμετριας της ζαντας και του επιπεδου στηριξης του δισκου της ζαντας με τη πλημνη (μουαγιε) του αυτοκινητου. Μετριεται σε χιλιοστα με απολυτη ακριβεια και φαινεται στο σχημα παρακατω.

Το offset της ζαντας ειναι μοναδικο για καθε αυτοκινητο και σχετιζεται αμεσα με το φαρδος της ζαντας. Απο τα εργοστασια παραγωγης, μας δινετε η δυνατοτητα να ξεφευγουμε 5 με 7 χιλιοστα προς τα εξω αναλογα με το τι θελουμε να πετυχουμε στο αυτοκινητο μας. Συνηθως, αναγραφεται εσωτερικα της ζαντας με μονοψηφιο ή διψηφιο αριθμο, αφου πρωτα προηγηθει η ενδειξη ET. Σε οποιαδηποτε περιπτωση , ομως, χρειαζεται η γνωμη του ειδικου πριν αποφασισετε ποιο ειναι το ιδανικο offset.

Γ. ΔΙΑΣΤΑΣΗ

H διασταση της ζαντας ειναι το πρωτο χαρακτηριστικο που οριζεται οταν αποφασισουμε την αλλαγη της. Το καθε αυτοκινητο μπορει να αλλαξει διασταση ζαντας αναλογα με την επιθυμια του οδηγου αφου, ομως, αλλαξει αναλογα και το λαστιχο του. Το βασικο ειναι το υψος του ζαντοελαστικου να παραμενει ιδιο. Αυτο το υψος μετριεται σε ποντους και υπαρχουν πινακες αντιστοιχιων οπου αναγραφονται λεπτομερως πως πρεπει να γινουν οι αλλαγες προκειμενου να εχουμε το καλυτερο αισθητικα αποτελεσmα σε συνδυασμο με το καλυτερο τεχνικα αποτελεσμα. Για παραδειγμα,

Υψος ζαντολαστιχου 58, 6 εκατ 58,6 εκατ 58,5 εκατ.
Αντιστοιχια 175 70 13 185 60 14 195 50 15

Δ. ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ

Οταν αλλαζουμε ζαντες στο αυτοκινητο μας ειναι βασικο να μπει το σωστο δαχτυλιδι. Το δαχτυλιδι ειναι κατασκευασμενο απο αλουμινιο ή πλαστικο μεγαλης ανθεκτικοτητας το οποιο μετατρεπει το κεντρο της ζαντας στο κεντρο το αυτοκινητου. Συνηθιζεται το ανοιγμα της ζαντας, σε αυτες του εμποριου, να ειναι μεγαλυτερο απο αυτο του αυτοκινητου, ετσι ωστε να δινετε η δυνατοτητα να παρεχουμε το αντιστοιχο δαχτυλιδι που προσφερει σταθεροτητα στο τιμονι του οδηγου και αρα μεγαλυτερη ανεση στην οδηγηση (ειδικοτερα σε ταχυτητες ανω των 120 χλμ/ωρα). Οι σωστες διαστασεις ειναι καταγεγραμμενες σε καταλογους τεχνικων χαρακτηριστικων των αυτοκινητων μιας και ειναι διαφορετικες για σχεδον καθε μαρκα/μοντελο αυτοκινητου.

—————————————————————————————————————————————————-

Τωρα που τα μαθατε ολα το μονο που μενει ειναι να διαλεξετε το σχεδιο που σας ταιριαζει για να αποκτησει, επιτελους, το αυτοκινητο σας το χαρακτηρα που θελετε να του δωσετε. Ευτυχως, η αγορα ειναι γεματη με σχεδια για ολα τα γουστα…

Εμεις σας προτεινουμε… τι αλλο;  www.tsw.gr !!!

About these ads

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s